Naše vesti

Povrede tokom fizičke aktivnosti

18/09/2017

Redovna fizička aktivnost je najvažnija preventivna zdravstvena mera. Dokazano je da redovna fizička aktivnost smanjuje rizik od pojave kardiovaskularnih obolenja, visokog krvnog pritiska, tipa 2 dijabetesa, čak i pojedinih vrsta karcinoma.Nažalost, fizička aktivnost nosi rizik od povređivanja. Ipak, pozitivni zdravstveni efekti redovne fizičke aktivnosti značajno prevazilaze potencijalne probleme uzrokovane povredama.

klasifikacija povreda

Na osnovu mehanizma nastanka i brzine pojave simptoma :

  •       AKUTNE I HRONIČNE ( PRENAPREZANJE )
  •       AKUTNE povrede nastaju naglo i imaju jasno definisan uzrok
  •       HRONIČNE ( povrede tipa prenaprezanja ) nastaju postepeno

Na osnovu vrste povređenog tkiva :

  •       POVREDE MEKIH TKIVA ( hrskavica, mišići, tetive i ligamenti )
  •        POVREDE KOSTIJU ( PRELOMI )

 

inicijalni tretman akutnih povreda

Za većinu akutnih povreda je karakteristično krvarenje neposredno po povređivanju. Cilj inicijalnog tretmana je da se unutrašnje krvarenje svede na najmanju muguću meru.

U inicijalnom tretmanu se vodimo PRICE principima ( početna slova engleskih izraza za :

  •    ZAŠTITU          ( Protection )
  •    ODMOR        ( Rest )
  •    HLAĐENJE     ( Ice )
  •    KOMPRESIJU ( Compression )
  •    ELEVACIJU    ( Elevation ).

Krvarenje se produžava 48 sati nakon povrede, tako da se PRICE principi primenjuju u tom periodu. ( kretanje uz pomoć pomaga; odmor; hlađenje 20 minuta, svaka 3 – 4 sata; kompresija – bandaž i elevacija ( noga iznad nivoa srca ).

 povreda1 povreda2 povreda3 povreda4

prevencija povreda

  • zagrevanje i istezanje
  • pravilna progresija treninga
  • zaštitna oprema
  • fair play, promena pravila igre
  • preventivni lekarski pregledi
  • definisanje i isključivanje ( korekcija ) rizičnih faktora koji dovode do  

 

  1.  • spoljašnji faktori – neadekvatan trening ( previše, prečesto, premalo ili odmora ); oprema; podloga; atmosferski uslovi.
  2.  • unutrašnji faktori – deformiteti; slaba mišićna snaga; neadekvatna fleksibilnost, nestabilnost zglobov        

 Autor: Dr Nemanja Mirnić

Nemanja Mirnic


Komentari:

Ne postoje komentari za ovu vest. Budite prvi koji će ostaviti komentar!

Unesite komentar

Nećemo objaviti Vašu E-mail adresu!

Pratite nas